An Error Analysis on Students’ Writing Ability in Recount Text

AN ERROR ANALYSIS ON STUDENTS’ WRITING ABILITY IN RECOUNT TEXT
Analisis Kesalahan pada Kemampuan Siswa dalam Menulis Teks Cerita

Muhamad Ahsanu
Department of Language and Letters, Faculty of Social and Political Sciences
Jenderal Soedirman University, Purwokerto, Central Java
Jalan Dr. Soeparno Karangwangkal, telp. (0281) 625152, 53123
e-mail: ahsanu.muhamad@yahoo.com

Dewanti Ratna Pertiwi
Language Training Center
Muhamadiyah University of Yogyakarta
Jalan Lingkar Barat, Taman Tirto, Kasihan, Bantul, Yogyakarta 55181
e-mail: dewanti_ratna26@yahoo.com

(diterima 13 Maret 2013, disetujui 3 Mei 2013, revisi terakhir 29 Mei 2013)

Abstract

This research taps the stance of error analysis (henceforth EA) projected on students’ understanding of the basic grammatical points and their ability in composing a recount text. Therefore, this paper is concerned with the levels of students’ ability in basic grammar and the typical errors they make in their constructing recount texts. The theory utilized in this research paper drawn heavily from the standpoints of error analysis primarily by Richards and Ellis as mentioned in the theoretical framework. The error classification and procedure of error analysis principally replicate the frameworks proposed by both Richards (1977) and Ellis (2003).The sample is the second grade students of SMA N 1 Kasihan Yogyakarta taken purposively. The findings depict that the students still make most types of grammatical errors, intralingual and developmental errors in composing their recount text.
Key words: errors, error analysis, writing ability, recount text

Abstrak

Penelitian ini menitik beratkan pada analisis kesalahan atau yang dikenal dengan istilah error analysis pada tingkat pemahaman siswa tentang dasar-dasar tata bahasa Inggris dan kemampuan mereka dalam menyusun sebuah naskah cerita. Teori yang digunakan dalam makalah ini terkait dengan teori analisis kesalahan yang utamanya disadur dari karya Richards and Ellis sebagaimana diuraikan pada kerangka teori. Klasifikasi kesalahan dan prosedur analisis kesalahan pada prinsipnya mengikuti kerangka yang dirancang okeh Richards (1977) dan Ellis (2003). Adapun sampel dalam makalah ini adalah siswa-siswa tingkat 11 SMA N 1 Kasihan Yogyakarta yang diambil secara purposive. Temuan akhir penelitian ini menunjukkan bahwa tipe kesalahan yang paling sering dibuat oleh siswa-siswa tersebut mencakup kesalahan tata bahasa, kesalahan intralingual dan kesalahan
pengembangan dalam membuat teks cerita.
Kata kunci: kesalahan, analisis kesalahan, kemampuan menulis, teks cerita

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *